26 August 2015

Pin It

Widgets

SCLC FIESTA

 
 
SCLC FIESTA : VOSELT 2015
Tarikh : 16 Mei 2015
Lokasi : Fakulti Undang-Undang

 Pengarah Program : Nuur Izham b Ismail

Objektif :

1) Menyediakan medium untuk para peserta memahami dan menghayati falsafah dan konsep kesukarelawanan, keusahawanan sosial dan pengajaran undang-undang.

2) Meluaskan pengetahuan para peserta tentang peranan dan sumbangan organisasi kerajaan dan bukan kerajaan dalam kegiatan berteraskan VOSELT

3) Mendidik para peserta tentang cabaran dan impak pelaksanaan VOSELT dalam konteks sosial dan seterusnya menggalakkan pembabitan mereka dalam kegiatan kemasyarakatan

4) Membina rangkaian sesama peserta yang terdiri daripada pelbagai latar belakang dan organisasi terpilih


Ringkasan Program :

VOSELT merupakan singkatan kepada Volunteerism, Social Enterpreneurship dan Legal Teaching. VOSELT adalah sub-program kepada program utama SCLC iaitu SCLC Fiesta. Jumlah sasaran bagi program ini ialah seramai 150 peserta yang melibatkan pelajar daripada pelbagai latar belakang kerana mereka terdiri daripada pelajar berlainan kursus dan umur. VOSELT15 meneliti mekanisme terbaik untuk memastikan penyampaian dan penyaluran objektif dan pembelajaran yang lebih efektif dan proaktif kepada para peserta. Lantaran itu, selain darpada sesi 'sharing' bersama tetamu jemputan, turut diadakan Pitching Workshop agar peserta boleh memahami dengan lebih mendalam tentang misi dan visi sesebuah organisasi itu. Semasa pitching workshop, para peserta telah dipecahkan kepada beberapa bengkel yang dikelolakan oleh organisas pilihan. Mereka didedahkan dengan situasi yang boleh mendorong mereka untuk memberi cetusan idea yang bernas dan kreatif dalam kalangan mereka. SCLC VOSELT 15 telah dilihat sebagai satu wadah untuk para professional bidang VOSELT menyampaikan ilmu dan membuka peluang kepada para peserta untuk memahami tiga teras tersebut yang sebegitu berkait rapat dengan keadaan sosial masa kini.

Antara Penyampai bagi Sharing Session ialah wakil daripada PERTIWI, Hong Leong Foundation, myHarapan dan Yayasan Chow Kit manakala pengelola bengkel yang dijemput ialah Befrienders, Englishjer dan Society for The Prevention of Cruelty to Animals (SPCA) Selangor.







 

No comments:

Post a Comment