27 August 2015

Pin It

Widgets

SATU DESA SEJUTA WARNA 2015



 
Tarikh : 31 Mei – 3 Jun 2015
Lokasi : Kampung Baru Siong, Baling, Kedah
Pengarah Program : Nur Firzana Izzati
Objektif :
 
1) Memberi pendedahan dan informasi undang-undang kepada masyarakat
2) Memberi motivasi kepada pelajar-pelajar sekolah untuk berjaya dalam pelajaran
3) Memberi khidmat kepada masyarakat melalui aktiviti kesukarelawanan dan kemasyarakatan
4) Memberi pendedahan tentang kehidupan luar bandar kepada peserta dan AJK
5) Membina rangkaian antara kelab SCLC dengan badan kerajaan, badan bukan kerajaan dan masyarakat di kampung
Ringkasan Program :
 
 
Student Community Law Club (SCLC) yang merupakan kelab dalaman Fakulti Undang-Undang UiTM Shah Alam telah sekali lagi menganjurkan program Satu Desa Sejuta Warna yang kini merupakan siri ketiga. Program ini telah disertai oleh 90 orang pelajar dari pelbagai kursus pengajian yang bermula dari 31 Mei 2015 sehingga 3 Jun 2015 untuk memperoleh pengalaman dan mencipta kenangan di Kg. Baru Siong, Baling, Kedah.
Pada asalnya program ini dirangka dengan bertunjangkan 3 prinsip utama SCLC iaitu pengajaran undang-undang (legal teaching), kesukarelawanan (volunteerism) dan keusahawanan sosial (social entrepreneurship). Untuk mengeratkan lagi hubungan antara penduduk kampung dan para pelajar, konsep anak angkat diterapkan. Melalui program ini, para pelajar yang datang dari pelbagai jurusan dan latar belakang berbakti kepada warga kampung menerusi program kesedaran undang-undang, khidmat masyarakat dan jamuan rakyat. Aktiviti explorace bersama kanak-kanak dan sukan rakyat turut diadakan bagi merapatkan ukhwah antara para peserta dengan masyarakat kampung sendiri di samping dapat menghidupkan kembali budaya masyarakat Malaysia yang semakin dilupakan generasi muda kini.
Pengajaran undang-undang dan ceramah kerjaya
Pengajaran undang-undang dan ceramah kerjaya yang melibatkan pelajar-pelajar tingkatan 4 dan tingkatan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan Siong untuk membuka mata mereka mengenai hala tuju mereka selepas SPM. Pelajar-pelajar dibahagikan mengikut kumpulan dan melakukan aktiviti berkumpulan.
Aktiviti explorace dan pertandingan warna.
Melentur buluh biarlah dari rebungnya, jadi SCLC juga menganjurkan pertandingan mewarna kepada para anak-anak kecil bagi mengasah bakat mereka melalui pertandingan ini. Explorace yang melibatkan peserta dan kanak-kanak dalam satu kumpulan juga telah merapatkan ukhuwah antara mereka. Hadiah diberikan kepada pemenang dan sagu hati diberikan kepada peserta yang terlibat.
Bersukan bersama masyarakat kampung
Dunia menjadi saksi bahawa sukan mampu menyatukan ummah tanpa mengira bangsa, bahasa dan agama. Jadi SCLC menganjurkan senam robik dan zumba bersama peserta-peserta SDSW di samping melakukan sesi suai kenal. Seawal jam 7.30 pagi, semua peserta sudah bersedia di perkarangan rumah urusetia. Di samping itu , SCLC juga menganjurkan perlawanan futsal antara belia kampung dan juga para peserta pada waktu malam di padang futsal 1 Malaysia. Pemain-pemain kelihatan gembira dan berseronok walaupun perlawanan futsal ternyata sengit.
Bukan itu sahaja, SCLC juga telah mengatur slot ‘Sukan Rakyat’ yang melibatkan seluruh penduduk kampung dan peserta-peserta. Aktiviti menarik yang melibatkan banyak permainan kampung seperti tarik upih dan boling padang yang memberi peluang kepada para peserta untuk mencuba permainan yang tidak pernah mereka main sebelum ini.
Kenduri Rakyat
Malam terakhir merupakan malam kemuncak bagi program Satu Desa Sejuta Warna siri ketiga di mana semua peserta dan penduduk kampung dijemput untuk menghadiri kenduri rakyat yang bertemakan Hari Raya. Tampak kacak dan manis para peserta dan keluarga angkat mereka mengenakan busana Hari Raya serta dimeriahkan lagi dengan bunga api sebagai tanda menyambut hari raya. Juadah hari raya seperti lemang dan ketupat palas yang disediakan dengan berkonsepkan ‘rewang’ telah dihidangkan pada malam tersebut. Selepas hampir seharian ‘merewang’ dan makan kenduri, peserta diberi peluang untuk mandi di Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong.
Pengisian program Satu Desa Sejuta Warna ini telah memberi peluang kepada para peserta untuk mencuba perkara baru di samping membuka minda mereka untuk melihat dunia dari sudut yang lain. Sejuta penghargaan dan terima kasih diucapkan buat sokongan dan kesudian penduduk Kg. Baru Siong kerana melibatkan diri bagi melancarkan program ini.
Teringat bait-bait lirik lagu Memori Tercipta nyanyian Sheila Amzah saat terkenangkan memori di Kg. Baru Siong, Baling Kedah. “Di sini jua memori tercipta, walau seketika terjalin kasih kita. Mungkin disini kita kan terpisah, kenangan bersama tiada kulupa.”






 
 
 

 

No comments:

Post a Comment