14 December 2013

Pin It

Widgets

Dari Meja Exco Teknikal Dan Logistik : Life Is But A Dream



Assalamualaikum wbt :)

What does the heading above implies? Secara ringkas, hidup bukanlah satu mimpi di mana segalanya terletak di tangan ‘the dreamer’. Hidup penuh dengan cabaran yang perlu dilalui. 

Firman ALLAH SWT yang bermaksud: "Adakah kamu menyangka, kamu akan masuk syurga sahaja dan tidak akan datang (malapetaka) kepadamu seperti yang telah datang kepada orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa kemiskinan dan kemelaratan yang amat sangat dan mereka gementar (ketakutan) sehingga berkata rasul dan orang yang beriman bersamanya: Bilakah tibanya pertolongan ALLAH SWT? Ingatlah, bahawasanya pertolongan ALLAH SWT itu hampir tiba." ~Surah al-Baqarah ayat 214~ 

I think despite varieties of beliefs, it is universally acknowledged that life is like a moving wheel. Kadang-kadang kita diatas dan kadang-kadang pula kita dibawah. There will be no one that is not tested in life, in one form or another. Setiap kehidupan seorang manusia akan diuji atau diberikan cabaran. 


Mengapakah ujian diberikan dalam hidup? Dari pandangan Islam, cabaran hidup tidak dilihat sebagai satu nasib malang. Instead, it is like the proverb, every cloud has its silver linings. 

Bagi orang di dalam keadaan berdosa sekalipun, ujian ditimpa sebagai satu bentuk pengampunan. Manakala dalam keadaan taat pula, ALLAH SWT menurunkan ujian bagi meningkatkan darjat seseorang. Oleh itu, mesti ade sebab disebalik semua ujian. 

Apakah yang membantu dalam menghadapi cabaran hidup? Seperti potongan ayat yang diutarakan, jika kita berhadapan dengan cabaran hidup, jangan khuatir dgn pertolongan tuhan. Allah has always planned for what’s best for us. 

Akan tetapi, adakah pertolongan itu satu perkara automatic? Di mana setiap umat Islam, apabila ditimpa malapetaka akan dibantu straight away? Of course not! In case of a student; even a lecturer wouldn’t give you good grades if you do not earn it for yourself! 



The question is, how do we earn god’s help in facing life challenges? I’d like to quote the great Quran; 
ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: "(Iaitu) orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingati Allah dengan mengingati ALLAH SWT. Ingatlah (bahawa) dengan mengingati ALLAH SWT itu, tenteramlah segala hati. ~Surah al-Ra'd ayat 28~ 

Basically, the verse implies those that always remember god has a peaceful soul. Therefore with peaceful soul, even with the challenges that awaits them, they’ll repent and reflect themselves in order to identify what has been wrongly done. 

Bagaimanakah cara untuk sentiasa mengingati Tuhan? Tentunya dengan mentaati segara perintah Allah. Amar makruf, nahi mungkar. 

Things that I have mentioned are basically what we should spiritually ensure of; where life challenges are concerned. 

But then again, what about our daily behaviour, the way we interact with people? It is normal for people with a lot of problems to be inclined to behave and interacts negatively with others. Walaubagaimanapun, adakah ini perlu dilakukan? 

Sebagai seorang pelajar, (dan ini hanya pendapat jujur saya) saya sering came across people that are so negative, even when they are only facing small problems. Seharusnya, pada pendapat saya, perkataan-perkataan negative seperti ‘’I AM STRESSED’’ atau ‘’TENSIONNYEEEE’’ patut dielakkan sebanyak mungkin.

If you do that, you do not only give out negative energy to yourself, but also to people surrounding you. Saya percaya pada frasa ‘’if you have nothing nice to say, don’t say anything at all’’. Keep the positivity people! It helps. :) 


Tambahan, salah satu cara untuk kekal positif dalam menghadapi cabaran hidup ialah untuk reflek masalah sendiri and bandingkannya dengan masalah orang lain. 

Saya ingat lagi lecturer kelas kokurikulum saya, iaitu seorang peguam pernah menanyakan kepada saya; ‘’How’s life?’’ dan saya, dengan rasa tertekan menjawab; ‘’It has been hectic’’. Cik Zaleha kemudian berkata ‘’Girl, enjoy your study life because once you are out there, it’s going to be a lot harder’’. 

Pada saat itu saya sedar bahawa saya telah buat kesilapan. I shouldn’t be a whiner! Pada ketika itu, saya rasa seperti sayalah orang yang paling sibuk sekali di dunia. Dengan mooting competition coming on, dengan projek kelab yang harus dibantu (although i ended up not helping as much *so sorry, didn’t mean to*). 

In reality, saya bukan lah orang yang paling sibuk ketika itu. Saya bukan lah orang yang paling tertekan pada waktu itu. Saya sedar yang saya perlu membandingkan hidup saya dengan Cik Zaleha. Jika Cik Zaleha mampu berkerja dengan jayanya sebagai seorang peguam jenayah, tambahan lagi dengan aktiviti sukarelanya untuk berkhidmat kepada uitm, why must I complaint on the little problems I have? 

I’d like to also quote the most incredible Martin Luther King Jr.; 
The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience, but where he stands at times of challenge and controversy. 

Therefore, in a way, how you handle your problems or life challenges defines who you are. 

Walaubagaimanapun, adalah lumrah untuk kita berasa tertekan semasa menghadapi ujian. It’s okay. It’s normal. However, still, we have to try to be positive and more importantly, always seek for His guidance.



http://www.kevintrowbridge.com/blog/wp-content/uploads/2012/01/post_divider.jpg

Post ini ditulis oleh:
AZMUR AMIRA BINTI AZHAR
Exco Teknikal Dan Logistik SCLC Sesi 2013/2014

No comments:

Post a Comment